Śmiecie wciąż nie tak
14.01.2010.

Część mieszkańców Legionowa jest niezadowolona z wprowadzonego od 1 lipca 2009 r. systemu odbioru odpadów komunalnych przez gminę. Niektórzy z nich złożyli już skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich oraz doniesienia do prokuratury. Zarzuty to: zmuszanie do płacenia za niewykonane usługi, niesprawiedliwy system naliczania opłat oraz nakłanianie do rozwiązywania umów z dotychczasowymi odbiorcami odpadów

Pan Piotr, jeden z mieszkańców Legionowa otrzymał pojemnik oraz worki na odpady dopiero po 2 miesiącach od wprowadzenia systemu. W tym czasie również nikt z firmy Remondis nie zgłosił się do niego po odbiór odpadów. Jednak Komunalny Zakład Budżetowy zażądał wniesienia opłat za ten okres. Z korespondencji z KZB wynika, że mieszkaniec najpierw musi zapłacić, a dopiero potem będą rozpatrywane jego skargi.

Każdemu naliczą opłaty

To tylko jeden z przykładów, których jest znacznie więcej, na koniec roku KZB zaczął bowiem naliczać wszystkim mieszkańcom opłaty za wywóz śmieci. Według wprowadzonego systemu opłaty uzależnione są od ilości osób zameldowanych na terenie danej nieruchomości. 15 zł od osoby miesięczne wynosi opłata za odbiór śmieci niesegreowanych oraz 8,5 zł od osoby, jeśli śmieci są segregowane. Dla części rodzin wielodzietnych i wielopokoleniowych miesięczne opłaty po wprowadzeniu nowego systemu wzrosły 2–krotnie i więcej. System ten nie bierze w ogóle pod uwagę, jaką ilość odpadów produkuje dane gospodarstwo, podstawą naliczanie opłat jest tylko ilość zameldowanych osób. W wielu przypadkach są to opłaty za usługi, które faktycznie nie były wykonywane, dlatego część mieszkańców nazywa je haraczem.

Czy mogą zmusić?

Niektórzy mieszkańcy w dalszym ciągu korzystają z usług firm, z którymi zawarli umowy kilka lat temu. Uważają również, tak jak Pani Jadwiga z ulicy Kolejowej, że nikt w wolnym kraju nie może ich zmusić do zerwania umowy z wybranym przez nich odbiorcą odpadów i podpisania jej z inną firmą, wyznaczoną przez gminę.
– Wprowadzenie systemu odbioru odpadów powinno polegać na jego upowszechnieniu i objęciu nim tych wszystkich, którzy nie mieli dotychczas podpisanej umowy z żadną firmą, a nie do narzucania wszystkim jednego odbiorcy. Na dodatek warunki oferowane przez firmę Remondis są dla wielu osób mniej korzystne niż u innych odbiorców odpadów. Jak wiadomo monopol nie idzie w parze z jakością usług – twierdzi Pani Jadwiga.

Nie takie usługi

Dużej grupie mieszkańców nie odpowiada także częstotliwość odbioru komunalnych odpadów – raz na dwa tygodnie, odpadów segregowanych – raz na miesiąc, tzw. odpadów zielonych – cztery razy w roku, a odpadów wielkogabarytowych i zużytego sprzętu eletrycznego – dwa razy w ciągu roku. Dla wielu mieszkańców narzucone odgórnie terminy są nie do przyjęcia. Odbiór odpadów komunalnych co 2 tygodnie dla jednych to stanowczo zbyt rzadko, a dla innych za często. Osobny problem to terminy odbioru odpadów zielonym. Według większości mieszkańców, którzy zgłaszają swoje problemy do redakcji TiO,  zostały one źle wyznaczone. – Wrzesień i październik to miesiące, gdy większość liści znajduje się jeszcze na drzewach, potem opadłe liście trzeba przechowywać przez całą zimę. Natomiast ci, którzy regularnie koszą trawniki, mają problemy aby wśród gnijącej trawy dotrwać do września – uważa pan Bogdan, mieszkaniec ul. Batorego.

Czy za takim systemem głosowaliśmy?

Na pytania mieszkańców, dotyczące nowego systemu odbioru odpadów, władze miasta odpowiadały, że to sami mieszkańcy zdecydowali tak w referendum (TiO nr 30/2009). Tymczasem pytanie postawione  w referendum brzmiało: „Czy jest Pan/Pani za przejęciem przez Gminę Legionowo od właścicieli nieruchomości obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych? Pytanie to nie przesądzało więc w jaki sposób nowy system ma działać. Jego zasady zostały dopiero później ustalone przez władze miasta i gminnych urzędników. Nic więc dziwnego, że wiele osób nie godzi się z tym, co zafundowało im miasto. Kilka osób złożyło już skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich oraz doniesienia do prokuratury. Stawiane przez nich zarzuty to: zmuszanie do płacenia za niewykonane usługi, niesprawiedliwy system naliczania opłat oraz nakłanianie do rozwiązywania umów z dotychczasowymi odbiorcami odpadów.

Jerzy Dąbczak

Komentarze
a ja popieram ten system
Napisane przez Jola on styczeń 14, 2010, 10:52

wg. nowy system sie sprawdza bez zarzutu i kompletnie nie zgadzam się z artykułem, krytykować każdy umie ale czego można się po takiej "gazecie" spodziewac.... smilies/cheesy.gif

...
Napisane przez ja ty on styczeń 14, 2010, 12:09

Ten sposób odbioru śmieci spowodował, że więcej rodzin systematyczne oddaje śmieci i płaci za to. Moim zdaniem mniej jest posesji, które "zagospodarowywały" odpady, na przykład wydzrucając do lasu, podrzucając do śmietników pod blokami, albo paląc je. I to jest niewątpliwy plus nowego systemu. Natomiast To i owo skupiło się na niedoskonałościach i miało do tego prawo. Remondis i KZB powinni wziąć te przypadki pod uwagę i coś z tym zrobić

system jest OK
Napisane przez janusz on styczeń 14, 2010, 14:34

Jeszcze się taki nie urodził, co by każdemu dogodził. Na "przymusie" (piszę w cudzysłowiu, bo system wprowadzono wolą mieszkańców, wyrażoną w referendum)partycypowania w systemie opiera się cała jego idea- bez tego nie byłoby najmniejszego sensu go wprowadzać.

Kity kity
Napisane przez Daro on styczeń 14, 2010, 18:58

Jak zwykle tiowo skupiło się na marginesie, jestem ciekaw co robiły ze smieciami rodziny wielodzietne, teoretycznie te osoby produkują więcej smieci więc za ich wywożenie powinny płacić więcej
Oczywiscie protestować będa smieciarze którym przestało opłacać wywożenie syfu do lasu
Zaślepione w nienawisci do władz Legionowa tiowo jakoś tego nie widzi
smilies/grin.gifla mnie ten system odbioru jest rewelacyjny, przestańcie wciskać nędzny kit
3 zameldowane osoby płacą 25,5 zł miesięcznie za NIELIMITOWANĄ ilośc wyprodukowanych smieci, popiołu plastiku,kartonu
Wywóz JEDNEGO pojemnika RAZ w miesiącu kosztował około 22zł, aby odebrać z mojej posesji ilość smieci popiołu którą produkuję musiałbym miec dodatkowo ze 3-4 pojemniki

...
Napisane przez adi on styczeń 15, 2010, 07:09

Ja także uwazam, ze nowy system odbioru odpadów jest rewelacyjny. Dlaczego wyciagacie tlko tych, ktorzy sa niezadowoleni? Zastanawia mnie tylko fakt, gdzie oni sa (ci niezadowoleni), poniewaz z rozmow z moimi sasiadami i znajomymi wynika, ze system sie sprawdza. TiO moze wiecej obiektywizmu w swoich artykułach dla władz miasta?????

...
Napisane przez SHG on styczeń 15, 2010, 07:31

Także uważam, że obecny system „śmieciow” jest OK. Oczywiście gazeta pisze o tych niezadowolonych bo oni pewnie się do niej udali, szkoda że przed artykułem redaktor nie zadał sobie trudu porozmawiania z tymi zadowolonymi. Dlatego obecny artykuł przedstawia tylko negatywna stronę a brak pozytywnej.
Osobiście uważam, że system się sprawdził co widać chociażby na spacerze w lesie – ilość wyrzucanych śmieci drastycznie spadła. Jak pisał jeden z poprzedników wywóz kontenerami jest droższy niż obecny system, oczywiście pod warunkiem, że ktoś rzetelnie płacił za wywóz śmieci a nie podrzucał je innym lub do lasu.
Na przyszłość KZB trafniej musi ustalić terminy odbioru odpadków zielonych oraz wyznaczyć jakieś stałe punkty odbioru śmieci wielkogabarytowych – tak aby każdy w dowolnym momencie mógł się tych śmieci pozbyć a nie czekać kilka miesięcy z wyrzuceniem starej sofy.


...
Napisane przez Victor on styczeń 15, 2010, 09:41

Witam, pomysł na system jest dobry, głosowałem "za", bo to słuszna idea. Tyle ,że cały KZB działa operacyjnie fatalnie, Dyrekacja pozal się Boże, to ich przerasta. Oprócz tego zachowują się dziwnie, jakby marzyli o kierownaiu nas do zaprzyajźnionych firm, które za dodatkowa opłataa odbiorą odpady: vice odpady zielone i elektrozłom. Wystarczy spowodować,ze by system zaczał dzialac przyjaxnie wobec mieszkańców i będize OK. Pozdrawiam V

Jestem zadowolony
Napisane przez Szarak on styczeń 15, 2010, 10:04

W referendum smieciowym bylem za. Z początku nie byłem zadowolony, gdyz nie było odpowiednio przygotowanego terminu wywozu śmieci ( czyli po polsku ruszamy, a potem jakos to będzie . Dlatego też nie zaplaciłem za 1 miesiąc wywozu śmieci - za co jak nie wiedziałem kiedy przygotować śmieci do wywozu. Teraz jest OK, terminy sa przygotowane w bardzo czytelnej formie, a śmieci sa odbierane terminowo. Mam nadzieje, że dzieki temu bedzie mniej smieci w legionowskich lasach ( oby tylko gminy przyległe także miały ta lub inna formę odbioru śmieci ). Nawiązując do opinii TOiOWO może i dobrze że nie zabardzo lubicie Prezydenta przynajmniej w ten sposob jest kontrolowany, ale na miły Bóg czasem go pochwalcie.

...
Napisane przez maxicaz on styczeń 15, 2010, 10:15

Artykuł TENDENCYJNY zresztą TiO już dawno sięgneło dnaaaaaa.
Nikt przecież nikogo nie zmusza do podpisywania umów z Remondisem jak twierdzi pani Jadzia, chyba że pani Jadzia jest fikcyjna. A pan Piotr nie oddawał śmieci bo dostał harmonogram z KZB o terminie odbioru odpadów dopiero POD KONIEC SIERPNIA. Zresztą KZB fatalnie funkcjonuje przypomnieć że książeczki wpłat miały złe nr kont.

Mimo wszystko jest lepiej
Napisane przez Kazimierz on styczeń 15, 2010, 15:35

Nie zgadzam się z tezami tego artykulu. Wszystko mozna krytykować, ale nowy system zalatwia masę spraw. Np. moi sąsiedzi podpisywali fikcyjne umowy z jakimis firmami-krzakami i formalnie byli w porządku. Tyle ze ich śmieci lądowały nie wiadomo gdzie, pewnie w lesie. Inny sąsiad miał zwyczaj podrzucania śmieci do bloków i uwazał, ze to jest w porzadku. Jeszcze inny palił plastiki w domowym piecu, produkując sąsiadomo przemiłą woń związkow chloru, jak wiadomo, trujących i rakotwórczych. Osobiście opieprzyłem kiedyś pewną paniusię, które dwa worki swoich śmieci próbowała upchać do publicznego kosza prz rynku. Hołota robila pod siebie, z powodu marnych kilkunastu złotych, nie licząc się z niczym, ani z otoczeniem ani z kulturą. To się nie skończyło wraz z wprowadzeniem nowego systemu, ale ma przynajmniej szansę na dojście do normalności. Redakcja ToIOwo słusznie wytyka różne nieprawidłowości, ale niech nie wylewa dziecka z kąpielą, dobrze, ze się urodziło i niech się rozwija i leczy z dziecięcych chorób.

trudno nie wszystko się powodło
Napisane przez kałasz on styczeń 16, 2010, 16:50

idea jednej firmy wywożącej odpady jest jak najbardziej OK, brak dobrej jej realizacji to w Polsce norma, bo nie fachowcy a przypadkowi politycy się tym zajmują.

...
Napisane przez iger on styczeń 17, 2010, 17:44

Co to za system ? Nakaz wymyślony przez urzędasów dla baranów, przytakiwaczy. Jak masz sąsiada to żyj z nim w zgodzie, a nie zaglądaj mu do garów. Nikt rozsądny nie wyrzuca śmieci do lasu, a jak ktoś to zrobi to go karać. Są od tego służby -płacimy im za to. Władzuchna chce mieć nowe etaty i trochę papierkowej roboty za którą wszyscy chcą czy nie - muszą bulić. Wyjeżdżam za granicę i nie ma mnie parę m-cy i muszę płacić ? Za co ? Mam chodzić do nierobów i się im tłumaczyć, że mój kosz jest ciągle pusty? Ludzie trochę rozsądku !- Jak będziemy tak bezkrytycznie godzić się na wszystkie pomysły spryciarzy od rządzenia to niedługo życie w tym naszym kraju stanie się nie do zniesienia. Mniej regulacji - mniejsze koszty, mniej korupcji !!!

Re:iger
Napisane przez Daro on styczeń 17, 2010, 21:30

Ależ większość mieszkańców to barany bo odpowiada im system w którym mają zabierane wszystkie smiecie które wyprodukują i w dodatku płacą mniej pod warunkiem że wcześniej nie kombinowali z podrzucaniem śmieci.
Skoro nikt rozsądny nie wyrzuca śmieci do lasu to skąd się wzięły całe stosy śmieci dosłownie co kilka metrów, pewnie leśne zwierzątka robiły porządki, ciekawe także skąd brały się samochody pod blokowymi altankami śmieciowymi wypakowane 200l worami ze śmieciami
Oczywiscie Policja czy też SM nie ma nic innego do roboty tylko patrolowanie lasu czy sprawdzanie śmietników
Cieszę się że w Legionowie ktoś postanowił skończyć z FIKCJĄ, wieloosobowa rodzina i jeden 110l pojemnik wybierany raz w miesiącu, tylko po to aby dostać papierek że smiecie sa odbierane. Jak myslisz gdzie lądowała reszta śmieci
Aby ograniczyć podrzucanie śmieci jedynym wyjsciem było wprowadzenie limitu odprowadzanych smieci na osobę i odbieranie ich na dotychczasowych zasad przez prywatne firmy. Tylko że dopiero wtedy podniósłby sie wrzask o kosztach bo odbiór małego 110l pojemnika przez prywatna firmę to około 22zł, tyle ile płacę miesięcznie za śmiecie BEZ LIMITU
Mieszkańcy bloków wyjeżdzając za granicę płacą czynsz a w nim ponoszą opłaty za windę, smieci, fundusz remontowy z których to nie korzystają
Wyjeżdzasz nie płacisz za prąd, płacisz natomiast za przesył tego prądu liniami energetycznymi
Na koniec, z kim nie rozmawiam zazdrosci takiego systemu odbioru śmieci bo za limitowaną ilość w pojemnikach czy workach płaci duzo więcej

...
Napisane przez iger on styczeń 17, 2010, 22:38

Nie po to socjalizm padł, by teraz do niego wracać, a ten "system" to istny pomysł rodem z PRL. Radził bym zacząć myśleć i robić samodzielnie, a nie ślepo godzić się na korupcjogenne, socjalistyczne wypociny spryciarzy,urzędasów. Ludzie mieszkają nie tylko w blokach. Mimo wszystko przypadków zaśmiecania lasu jest bardzo mało. Jaka to proporcja w stosunku do dziesiątek ton wywożonych przez śmieciarki ? We wszystkich miastach są pojemniki na sortowane odpady i jak ktoś z nich korzysta to zwykły pojemnik zapełnia mu się nawet raz na parę miesięcy. Ale przecież można próbować do czegoś ludzi przymusić i na tym zarobić. Socjalizm się kłania. Takie pomysły powinny być karane.

iger
Napisane przez Daro on styczeń 18, 2010, 10:09

Nie wciskaj mi tu proszę nędznej propagandy bo jestem na to za stary
Nie odpowiedziałeś na argumenty które przedstawiłem tylko wyjeżdzasz mi tu z PRL
W PRL drogi chłopcze nikt nie zawracał sobie głowy czymś tak nieistotnym jak zagospodarowanie odpadów, fabryki tonami wypuszczały syf do rzek i powietrza bo najważniejszy był PLAN
Nie potrafisz zrozumieć jednego lub nie chcesz, wszyscy którzy do tej pory płacili uczciwie za wywóz smieci płacą MNIEJ. Nie wiem jak to się ma to twojej spiskowej teorii. To JA na tym zarabiam bo nie płacę 22zł za wywóz MAŁEGO POJEMNICZKA za jeden raz w miesiącu
A może o to chodzi bo niektórym :prezesom: firm komunalnych zrzedła mina, skończyło się Eldorado i żyła złota
Tacy ludzie będą protestować najgłośniej i użyją argumentów o socjalizmie, korupcji, PRL


...
Napisane przez iger on styczeń 19, 2010, 22:04

Szanowny Daron. Wylewanie zanieczyszczeń bezpośrednio do rzek to bardzo wczesny PRL. To tego, rzeczywiście mogę nie pamiętać. W tamtych czasach nie było takiej segregacji jaką mamy teraz. Ale pisząc o PRL mam na myśli urzędniczy wymysł (korupcjogenny) pośredniczenia i wyboru jednej firmy. Takie rozwiązanie zawsze będzie niekorzystne. Weź pod uwagę prowizję pośrednika. Odnośnie kosztów, to jak znam życie na pewno, prędzej czy później wzrosną. Przecież mamy do czynienia z monopolistą. Cieszysz się że jednym prezesom zrzedła mina, a nie pomyślałeś o Eldorado i żyle złota dla właściciela firmy E...(coś tam) ?
Moja "spiskowa teoria dziejów" to m.in. nie wierzyć w dobre intencje rządzących się w naszym kraju, tak centralnie jak i w samorządach. Życzę dobrego samopoczucia. P.s. Zakładam, że nie jesteś sam powiązany bliżej z tym "systemem" wywozu śmieci, bo w przeciwnym wypadku sprawa byłaby jasna.





m

maxicaz a ekonomia
Napisane przez Do_maxicaz on luty 16, 2010, 14:56

Drogi maxicaz, faktycznie nikt nie zmusza Cię byś zerwał umowę z firmą która wywozi Ci smieci, ale p. Roman S. w odpowiedziach twierdzi jasno, mozesz nie zrywać, ale płacić wtedy będziesz 2 firmom. Zatem jeżli twoja logika nie uwzględnia ekonomii to masz rację, za którą będziesz płacił. Umowy z firmą R. też nie podpisujesz gdyż robi to miasto pod wpływem "wyników" referendum. Ty masz tylko płacić, obawiam się że co roku będzie to co raz więcej. A gdzie te 5 pln obiecane przy referendum ? Nawet gdyby to było netto 5pln... Co do podrzucania smieci do lasów czy parków, niestety dalej się to dzieje, choć tego zupełnie już nie rozumiem dlaczego.

Tak powinno być
Napisane przez Magda on luty 18, 2010, 11:14

Moim zdaniem tak powinno być dzięki temu systemowi mniej śmieci jest wyworzonch do lasu. Ludzie sami sobie sa winni i tyle !!! nie dość że nie płacili za wywóz za śmieci na własną rękę to jeszcze teraz mają pretensje...