Facebook

LEGIONOWO. Radio HOBBY schodzi do podziemia

2018-11-29 7:39:28

W nocy z 18 na 19 listopada br. nadajnik Legionowskiego Radia Hobby został wyłączony. Kilka dni wcześniej przedstawiciele radia i legionowscy aktywiści rozpoczęli protest pod siedzibą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) pod hasłem „w obronie wolnych mediów”. Jednak koncesję radio straciło już w 2016 r. za odstąpienie części swojego czasu antenowego rosyjskiej stacji Radio Sputnik, a obecnie zakończył się 10-letni okres, na który koncesja została udzielona

Pod koniec 2015 r. KRRiT wszczęła postępowanie ws. wygaszenia koncesji na nadawanie audycji stacji Radio Hobby. Powodem było odstąpienie części swojego czasu antenowego rosyjskiej, rządowej, propagandowej stacji Radio Sputnik – następcy Głosu Rosji (audycja tworzona po polsku przez państwowe radio rosyjskie). Nie chodziło jednak o szerzenie kremlowskiej propagandy, ale emisję programu, na który nadawca nie ma żadnego wpływu.

Odebranie koncesji

KRRiT w 2016 r. wydała więc decyzję o odebraniu koncesji, a następnie oddaliła odwołanie szefostwa Radia Hobby. Radio nadawało jednak dalej, bo przewodniczący Krajowej Rady wstrzymał wykonanie swojej decyzji do czasu zakończenia sprawy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym (WSA), do którego odwołało się radio. W 2017 r. WSA odrzucił skargę Radia Hobby. Natomiast nadawca wniósł skargę do ostatniej instancji czyli do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). Dotychczas jednak NSA nie wyznaczył terminu rozprawy. W międzyczasie minął jednak 10-letni okres, na który koncesja została udzielona, a Radio Hobby nie wystąpiło o przyznanie nowej koncesji. Dlatego w nocy z 18 na 19 listopada br. nadajnik Legionowskiego Radia Hobby został wyłączony.

Dziwny protest pod KRRiT

Wcześniej, 13 listopada br. przedstawiciele Radia Hobby rozpoczęli protest pod siedzibą KRRiT pod hasłem „w obronie wolnych mediów”. Wsparcia rozgłośni udzielił m.in. Marian Lichtman z zespołu Trubadurzy oraz poseł Jacek Wilk. Do protestu włączyli się również legionowscy seniorzy z Uniwersytetu III wieku oraz niektórzy radni. Winę za nadawanie rosyjskiego programu poza wymogami koncesji, czyli niezgodnie z polskim prawem, rozgłośnia zrzuca na polityczną grę. Na stronie internetowej Radia możemy przeczytać, że radio podpisało „wieloletnią umowę na emisję programu „Sputnik”, czyli polskojęzycznego magazynu przygotowywanego przez Rosjan”, na fali entuzjazmu wylanej po spotkaniu ówczesnego rządu PO z przedstawicielami Rosji. W tym jednak miejscu stacja nie odnosi się do zarzutu o sprzedanie czasu antenowego innemu podmiotowi.

Niechciana audycja

Radio Hobby audycję tworzoną przez rosyjskie radio Sputnik emitowało od 2011 roku. W grudniu 2014 r. ówczesny prezes Radia Hobby Piotr Fogler tłumaczył, że wpływy z nadawania programu Radia Sputnik (wcześniej Głos Rosji) stanowią jedną piątą budżetu jego stacji. Tuż przed rozpoczęciem protestu na swojej stronie internetowej stacja wystosowała komunikat, że nie chce dalszej współpracy z Radiem Sputnik: „Nie chcemy nadawać audycji prowadzonych przez Radio Sputnik, jednak wplątani w wieloletnią umowę za poprzednich rządów, bez niczyjej pomocy nie mamy możliwości od jej odstąpienia.”

Zmiana polityki względem Rosji powodem odebrania koncesji?

Nadal nie odnosząc się do głównego zarzutu, stacja stara się zrzucić całą winę na rząd i zmianę polityki względem Rosji. – „W 2014 r. Rosja zajmuje Krym, a następnie rozpoczyna się wojna na wschodzie Ukrainy. W lipcu 2014 r. polski rząd ogłasza, że nie będzie roku polskiego w Rosji i rosyjskiego w Polsce. Z dnia na dzień zmienia się atmosfera, w mediach pojawiają się coraz liczniejsze informacje o „rosyjskiej agenturze”. Dotąd chwalone za inicjatywę współpracy Radio Hobby nagle staje się jednym ze sztandarowych przykładów medium uprawiającego i przekazującego rosyjską propagandę.” – możemy przeczytać na stronie internetowej radia.

Co dalej z Radiem HOBBY?

Dziwnie brzmią jednak pretensje przedstawicieli Radia Hobby i protest pod hasłem: „w obronie wolnych mediów”, skoro radio koncesję straciło za sprzedaż przyznanego mu czasu antenowego innej rozgłośni. A tym samym, działanie niezgodne z warunkami koncesji. Ponadto obecna, przyznana na 10 lat, licencja Radia Hobby wygasła 18 listopada br., a rozgłośnia nie wystąpiła o przyznanie nowej koncesji.
Dlatego też został wyłączony nadajnik i Radio Hobby przeszło do nadawania audycji w internecie na stronie: www.hobby.pl/player/.

KT

Jak podaje serwis oko.press nie tylko Radio Hobby było odpowiedzialne, za szerzenie rosyjskiej propagandy w Polsce. Poniżej przedstawiamy listę pozostałych portali:

Oto lista portali, na których pojawiają się newsy ze Sputnika, RT czy VoE (alfabetycznie):

  • alternews.pl,
  • alexjones.pl,
  • dziennik-polityczny.com,
  • hnews.pl,
  • koniec-swiata.org,
  • magnapolonia.org,
  • narodowcy.net,
  • nczas.com,
  • ndie.pl,
  • neon24.pl,
  • newsweb.pl,
  • parezja.pl,
  • pikio.pl,
  • prostozmostu24.pl,
  • prawdaobiektywna.pl,
  • reporters.pl,
  • sioe.pl,
  • wmeritum.pl,
  • wolnosc24.pl,
  • wolna-polska.pl,
  • wprawo.pl,
  • wsensie.pl,
  • zmianynaziemi.pl.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *